Τετάρτη 31 Μαρτίου 2010


Ραντάρ 64N6 "Big Bird" της 11ης ΜΚΒ

Αφορμή για το παρόν σημείωμα απετέλεσαν ορισμένες ενδιαφέρουσες φωτογραφίες του συστήματος S-300, που δημοσίευσε η Πολεμική Αεροπορία στην επίσημη ιστοσελίδα της.. Στην πρώτη, το 60+ τόννων θηρίο που βλέπουμε είναι ο κινητός σταθμός ραντάρ 64N6 Big Bird του συστήματος S-300 PMU1 της 11ης Μοίρας Κατευθυνομένων Βλημάτων της ΠΑ. Το εικονιζόμενο ραντάρ διάταξης φάσης (κωδικός Tombstone κατά το ΝΑΤΟ) είναι μεγάλης εμβέλειας (~300 χμ) και μπορεί να εντοπίσει αεροσκάφη, πυραύλους πλεύσης και βαλλιστικούς πυραύλους ακόμα σε περιβάλλον ισχυρών ηλεκτρονικών αντιμέτρων. Τα συλλεγόμενα δεδομένα προωθούνται στον σταθμό διοίκησης της πυροβολαρχίας και από εκεί αναλαμβάνουν να "καθαρίσουν την μπουγάδα" οι πύραυλοι 48N6 καθοδήγησης TrackVia Missile με μέγιστη ακτίνα 150 χμ (40χμ για τακτικούς βαλλιστικούς πυραύλους).

Η εικόνα των -βάρους 1,9 τόννων- πυραύλων του συστήματος είναι σίγουρα πρώτη ανάμεσα στις ζοφερές σκέψεις που περνάνε από το μυαλό των Τούρκων αεροπόρων κατά την διάρκεια των "εκπαιδευτικών" τους πτήσεων στον Νότιο τομέα, πολύ περισσότερο δε, στις σκέψεις των Τούρκων επιτελών που προγραμματίζουν τακτικά αποστολές αεροφωτογράφησης για να εντοπίσουν πιθανές μετασταθμεύσεις του συστήματος-πονοκέφαλο..Υπενθυμίζεται ότι ο τραγικός θάνατος του Σμηναγού Ηλιάκη σημειώθηκε κατά τη διάρκεια αναχαίτισης τέτοιας αποστολής αεροφωτογράφησης στην Ανατολικής Κρήτη, σε περιοχές ανάπτυξης του S-300. Το F-16 Βlock50 του υποσμηναγού Χαλίλ Οζντεμίρ το οποίο συγκρούστηκε με το μαχητικό του σμηναγού Ηλιάκη αποτελούσε μέρος σχηματισμού 2 F-16 τα οποία συνόδευαν αεροσκάφος αναγνώρισης RF-4.

Το σύστημα ανεπτυγμένο κάπου στην Ελληνική επικράτεια..(φωτογραφία από την ιστοσελίδα της ΠΑ)

Τα ελληνικά αντιαεροπορικά συστήματα έχουν προσφέρει και αυτά το μερίδιο "δυσάρεστων εμπειριών" που τους αναλογεί, στα "άγνωστα ίχνη" κατά την διάρκεια του 30ετούς ακήρυχτου ελληνοτουρκικού πολέμου στο Αιγαίο. Χαρακτηριστικό είναι δε ένα περιστατικό που έλαβε χώρα τον Μάρτιο του 1999 (18/3). Κατά την διάρκεια νυχτερινής παραβίασης του Εθνικού Εναέριου Χώρου στην Λήμνο από τουρκικό F-16 (που λίγο έλειψε να εξελιχθεί σε υπερπτηση) το κοκπιτ του τουρκικού μαχητικού ξαφνικά έγινε "χριστουγεννιάτικο δέντρο" από τα προειδοποιητικά λαμπάκια του RWR, όταν α/α σύστημα OSA (SA-8) προχώρησε στον εγκλωβισμό του αεροσκάφους. Ο άτυχος Τούρκος πιλότος ξεκίνησε αμέσως αμυντικούς ελιγμούς απομακρυνόμενος τάχιστα προς την α/β Παλαιοκάστρου (Μπαλικεσίρ), με μόνες απώλειες τον πληγωμένο εγωισμό του και το λερωμένο κάθισμα ACES.

Το γεγονός θορύβησε έντονα την Άγκυρα η οποία την επομένη κάλεσε τον Έλληνα επιτετραμμένο Μιχάλη Χριστίδη στο τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών για να του επιδώσει
διάβημα διαμαρτυρίας! Στο διάβημα η Άγκυρα απειλούσε πως αν επαναληφθεί παρόμοιο γεγονός κατά την διάρκεια των "τουρκικών πτήσεων ρουτίνας" (νύχτα επάνω από την Λήμνο)! θα καταστρέψει τους πυραύλους. To μνημειώδους θρασύτητας κείμενο εξηγούσε ότι η τουρκική πλευρά θεωρούσε τον εγκλωβισμό εχθρική ενέργεια (ενώ προφανώς η νυχτερινή υπερπτήση οπλισμένων μαχητικών είναι ένδειξη αισθημάτων φιλίας) και έφτανε σε σημείο να αμφισβητήσει την Ελληνική κυριαρχία λέγοντας ότι με βάση τις συμβάσεις της Λωζάννης και των Παρισιών, τα νησιά πρέπει να είναι αφοπλισμένα και ότι «γι' αυτό το λόγο η Ελλάδα έχει περιορισμένο δικαίωμα κυριαρχίας στα νησιά».

Eκτέλεση βολής από ελληνικό OSA-AK στο πεδίο βολής Κρήτης

Ο τότε Έλληνας ΥΠΕΞ -και σημερινός πρωθυπουργός ΓΑΠ- εν μέσω της βαρυφορτωμένης ατζέντας των ημερών (εξεταστική για το φιάσκο Οτσαλάν - "ανθρωπιστικοί" βομβαρδισμοί του ΝΑΤΟ στην Σερβία) δεν βρήκε τον χρόνο να εξετάσει τέτοιες ασημαντότητες. Και μια ακόμα τουρκική πρόκληση έμεινε ουσιαστικά αναπάντητη.. Περιττό να προσθέσουμε ότι αυτή ήταν και η τελευταία γνωστή περίπτωση τουρκικής ενόχλησης λόγω εγκλωβισμού από α/α στο Ανατολικό Αιγαίο. Κάτι το οποίο σίγουρα δεν οφείλεται στην παύση των τουρκικών παραβιάσεων..


*Spike : Ένδειξη του Radar Warning Receiver για εγκλωβισμό του α/φους. Ακολουθείται από clock position ή αζιμούθιο -ένδειξη της διεύθυνσης της απειλής- και από τον τύπο της, αν είναι γνωστός. Κατά την διάρκεια ασκήσεων η κλήση "Βuddy spike" χρησιμοποιείται για να ειδοποιήσει τον πιλότο ότι ο εγκλωβισμός έγινε από φίλια μέσα.


Πηγή: http://www.enkripto.com/2010/03/egean-spike_21.html

Δεν υπάρχουν σχόλια: