Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2008

Η άγνωστη αερομαχία ελληνικών και αμερικανικών μαχητικών το καλοκαίρι του 1974

Στις 17.10 της 20ής Ιουλίου 1974 καταγράφεται scrαmble ζεύγους F-5Α της 341 ΜΑΗ που είχαν μετασταθμεύσει στο Ηράκλειο (126 Σμηναρχία Αεροπορικής Βάσεως). Στόχος τους ήταν η αναγνώριση/αναχαίτιση αγνώστων ιχνών που είχαν εντοπισθεί ανατολικώς της Σητείας. Κατά το διάστημα 15.04 και 22.20, οι ελληνικοί σταθμοί ραντάρ θα αποκαλύψουν συνολικώς 14 ίχνη αμερικανικών αεροσκαφών, που πετούσαν σε απόσταση 60 ν.μ. νοτίως και ανατολικώς της Κρήτης, μέχρι την Ρόδο, δίνοντας την εντύπωση δημιουργίας ενός «φράγματος». Περί τις 19.15 η 28 ΤΑΔ Θα αναφέρει ότι από το πρωί είχαν διαπιστωθεί συνεχείς περιπολίες αεροσκαφών του 6ου Στόλου των ΗΠΑ μεταξύ Καστελλορίζου και Σητείας, κάτι που φανέρωνε ότι οι Αμερικανοί επεδίωκαν να παρεμποδίσουν τυχόν ελληνική αεροπορική ενέργεια προς την Κύπρο.
Στην Έκθεση Σεμερτζάκη (σ.σ. για τις αεροπορικές επιχειρήσεις του '74), περιγράφεται και μία αερομαχία που έλαβε χώρα μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών αεροσκαφών. Ζεύγος ελληνικών F-5Α που έσπευσε προς αναγνώριση αγνώστου ίχνους, ενεπλάκη σε αερομαχία με ζεύγος αμερικανικών F-4 (προφανώς F-4J). «Εις απόστασιν 3-4 ν.μ. ο ημέτερος σχηματισμός εγένετο αντιληπτός υπό του στόχου, όστις ήρξατο εκτελών επιθετικούς ελιγμούς. Τούτο εχαρακτηρίσθη υπό του ημετέρου σχηματισμού ως εχθρική ενέργεια και ούτω ενεπλάκη εις αερομαχίαν μετά του στόχου, ενημερώνων συγχρόνως και τον έλεγχον RADAR (Ε/W ΖΗΡΟΥ). Εις την εξέλιξιν της αερομαχίας τα αεροσκάφη διεσπάσθησαν (εις εναντίον ενός). Το ημέτερον Νο2 απενεπλάκη των ελιγμών, επιστρέψαν διά προσγείωσιν. Το ημέτερον ΜΙ, κατά την εμπλοχήν, ευρεθέν εις πλεονεκτικήν θέσιν (όπισθεν του στόχου και εις απόστασιν βολής) εζήτησεν, εκ του ελέγχοντος σταθμού RADAR, την έγκρισιν εκτελέσεως βολής κατά του στόχου, και έλαβεν αρνητικήν απάντησιν. Εν συνεχεία, όμως, αντιληφθέν ότι ο στόχος (F-4) έβαλεν διά του πυροβόλου του, ηττήσατο, εκ νέου, έγκρισιν διά την κατάρριψιν του στόχου. H απάντησις ήτο και πάλιν αρνητική». Στην περίπτωση αυτή, αξίζει να σχολιασθεί η μη εφαρμογή της από 10.15 διαταγής του Αρχηγού Αεροπορίας, η οποία προέβλεπε απάντηση σε περίπτωση που βληθούν τα ελληνικά αεροσκάφη.
Πέρα από αμερικανικά αεροσκάφη, την ημέρα εκείνη οι 'Ελληνες πιλότοι συναντήθηκαν και με βρετανικά. Σε απόσταση 20 ν.μ. βορείως του Αγίου Νικολάου Κρήτης, ελληνικά αεροσκάφη αναγνώρισαν βρετανικά τα οποία μάλιστα έλαβαν επιθετική θέση. Δεν αναφέρεται εάν διεξήχθη αερομαχία μεταξύ τους. Πάντως από τις 18 του μηνός ήδη, είχε παρατηρηθεί αυξημένη δραστηριότητα βρετανικών αεροσκαφών μεταξύ των περιοχών Κρήτης -Ρόδου - Κύπρου.

Source: http://www.doureios.com

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2008

Σε αποστολές καταστολής εχθρικής αεράμυνας η ΠΑ στη "Red Flag"



Σύμφωνα με πληροφορίες η 343 Μοίρα της 115 Πτέρυγας Μάχης με 5 αεροσκάφη F-16C/D Block52+ θα είναι εκείνη που θα συμμετάσχει στη κορυφαία αεροπορική άσκηση "Red Flag" στη Νεβάδα των ΗΠΑ. H συγκεκριμένα Μοίρα είναι διπλού ρόλου, αναχαίτισης και Καταστολής Εχθρικής Αεράμυνας (SEAD) και έχει συμμετάσχει σε αρκετές ασκήσεις στο εξωτερικό (ΤLP στο Βέλγιο το 2005,
ELITE στη Γερμανία το 2007). Στην "Red Flag 09/1" που θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 20 και 31 Οκτωβρίου, εκτός από τα ελληνικά F-16 που θα πετάξουν σε αποστολές SEAD, θα συμμετάσχουν αμερικανικά F-16, F-15E, A/OA-10, EA-6B, ισπανικά F-18 και F-16 από τη Σιγκαπούρη.

Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2008

Ελληνογαλλικές δοκιμές διαλειτουργικότητας μεταξύ Rafale και Erieye

Από τις 25 έως τις 28 Αυγούστου 2008 ένα Rafale F2 της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας συμμετείχε στην Ελλάδα σε δοκιμές διαλειτουργικότητας με το ΑΣΕΠΕ EΜΒ-145 Erieye της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Οι δοκιμές αυτές αποτελούν μέρος των ελέγχων συμβατότητας που προηγήθηκαν της αποδοχής από την Πολεμική Αεροπορία των αερομεταφερόμενων συστημάτων έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου. Οι δοκιμές συμβατότητας περιελάμβαναν ένα γαλλικό Rafale, σταθμευμένο στη Τανάγρα, και δύο ΕΜΒ-145 Erieye στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας. Οι έλεγχοι, οι οποίοι πραγματοποιήθηκαν την Τρίτη 26 και Τετάρτη 27 Αυγούστου ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία, με τα ελληνικά ΑΣΕΠΕ να επιδεικνύουν την ικανότητα ανταλλαγής δεδομένων με το μαχητικό αεροσκάφος μέσω της τακτικής ζεύξης δεδομένων Link-16. Υπενθυμίζεται ότι το σύστημα ζεύξης Link-16 επιτρέπει την χρήση σε πραγματικό χρόνο όλων των πληροφοριών που είναι χρήσιμες για την επιτήρηση της εναέριας περιοχής σε μια δεδομένη χρονική στιγμή και την μεταβίβαση διαταγών ανάθεσης αποστολής προς τα μαχητικά αεροσκάφη. Το γαλλικό μαχητικό πέταξε από το Κέντρο Στρατιωτικών Αεροπορικών Δοκιμών (CEAM) και συνοδευόταν μεταφορικό αεροσκάφος C-160 Transall.

Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2008

Ικανότητα διεξαγωγής νυχτερινών προσβολών από τη Πολεμική Αεροπορία



Η εισαγωγή σε υπηρεσία του συστήματος νυχτερινής σκόπευσης και ναυτιλίας LANTIRN (Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night), σηματοδότησε την είσοδο των χειριστών της Πολεμικής Αεροπορίας στην αυτοματοποιημένη πτήση σε χαμηλό ύψος, ακολουθώντας το ανάγλυφο του εδάφους και αυξάνοντας δραματικά τις δυνατότητες διεξαγωγής νυχτερινών προσβολών, χωρίς να γίνεται χρήση της παραδοσιακής (συμβατικής) μεθόδου νυχτερινής πτήσης. Ωστόσο η ικανότητα αυτή περιορίζεται από τον σχετικά μικρό αριθμό τέτοιων συστημάτων που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία. Συγκεκριμένα, για αεροσκάφη F-16 Block50/52+ διαθέτει 24 ατρακτίδια ναυτιλίας ΑΑQ-13 και ισάριθμα σήμανσης στόχων AAQ-14 ενώ τα αναβαθμισμένα F-4E χρησιμοποιούν 15 ατρακτίδια Litening II. Επίσης, τα εναπομείναντα Α-7Ε χρησιμοποιούν το ατρακτίδιο πλοήγησης AAR-45 LANA , για χρήση στη διάρκεια της νύχτας και κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, που μεταφέρεται στον εσωτερικό φορέα της δεξιάς πτέρυγας του αεροσκάφους.
Στην αντίπερα όχθη, η Τουρκική Αεροπορία διαθέτει 40 συστήματα LANTIRN σε χρήση από F-16 Block40 (161 Mοίρα στη Μπαντιρμα και 181 Μοίρα στο Ντιγιαρμπακιρ).

Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2008

H Πολεμική Αεροπορία στην εποχή των δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων


Μια άκρως ενδιαφέρουσα είδηση -κατ΄αποκλειστικότητα του "defencenet.gr". Για την πιστοποίηση σε επιχειρησιακές συνθήκες του συστήματος ζεύξης δεδομένων Link-16 του Αερομεταφερόμενου Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου (ΑΣΕΠΕ) Erieye EMB-145H αναμένεται σύντομα η άφιξη ενός μαχητικού αεροσκάφους Rafale της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας. Εν τω μεταξύ ολοκληρώνεται και αποδοχή του δεύτερου Erieye EMB-145H για να ακολουθήσουν τα δύο τελευταία μέχρι τέλος του έτους. Οι παραπάνω εξελίξεις σε συνδυασμό με την παραλαβή των 30 νέων Αdvanced F-16 Block 52+ με δυνατότητες Link 16 μέσα στο 2009, καθιστούν πλέον ικανή την Πολεμική Αεροπορία να διεξάγει δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις στον αέρα και το έδαφος.

Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2008

Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2008

Ολοκλήρωση της συνεκπαίδευσης της ΠΑ με την Ισραηλινή Αεροπορία


Ολοκληρώθηκε και τυπικά η "Glorious Spartan" με την τελευταία φάση της άσκησης να περιλαμβάνει εναέριο ανεφοδιασμό καυσίμου ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών F-16C/D από τάνκερ KC-707/135 Re΄em της Ισραηλινής Αεροπορίας. Η συνεκπαίδευση πραγματοποιήθηκε τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου νοτίως της Κρήτης και αποτέλεσε σημαντική ευκαιρία πρακτικής εξάσκησης των ελληνικών πληρωμάτων καθώς η ΠΑ στερείται ακόμα αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του "defencenet.gr", ανάλογη κοινή άσκηση εναέριου ανεφοδιασμού θα πραγματοποιηθεί τον ερχόμενο Νοέμβριο.
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη πρώτη ημέρα της άσκησης "Glorious Spartan" στις 21 Μαΐου ανεφόδιαστηκαν συνολικά 24 αεροσκάφη F-16 Block52+ και -Block30 ενώ ο προγραμματισμός της ΠΑ για το 2008 προβλέπει συμμετοχή 144 συνολικά ελληνικών μαχητικών σε τέτοιες εκπαιδευτικές δραστηριότητες.


Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2008

Αφιερωμένο στους πολεμιστές της 117 ΠΜ!!!


ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!!!!

Αφιερωμένο στους πολεμιστές της 114 ΠΜ!!!



ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!!!

Παράδοση του πρώτου ΕΜΒ-145Η ΑΕW&C στη Πολεμική Αεροπορία



Σύμφωνα με πληροφορίες του "
defencenet.gr", την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου έγινε επιτέλους αποδεκτό από την Πολεμική Αεροπορία και παραδόθηκε το πρώτο αεροσκάφος ΑΣΕΠΕ EMB-145Η Erieye. Μετά από μια μακρά περίοδο προβλημάτων και περιπετειών, η Πολεμική Αεροπορία, μένοντας τελικά ικανοποιημένη από τις επιδόσεις του αεροσκάφους αλλά και τις λύσεις που έδωσε η κατασκευάστρια εταιρεία, προχώρησε στην παραλαβή του πρώτου αεροσκάφους. Το δεύτερο αεροσκάφος είναι και αυτό έτοιμο προς παράδοση, κάτι όμως που καθυστερεί εξ αιτίας ορισμένων γραφειοκρατικών προβλημάτων.
Το EMB-145 AEW&C είναι εναέρια πλατφόρμα Διοίκησης και Ελέγχου (Command & Control - C2) με δυνατότητα υποστήριξης αεροπορικών και ναυτικών επιχειρήσεων. Πρόκειται για μια από τις πιό ενδιαφέρουσες, από τεχνολογική άποψη, προσθήκη στο οπλοστάσιο της ΠΑ, που εντάσσεται στην κατηγορία των πολλαπλασιαστών δύναμης (force multiplier). Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει τέσσερα συνολικά αεροσκάφη, τα οποία εντάσσονται στην 380 ΜΑΣΕΠΕ.

Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2008

Red Flag: «η καλύτερη προετοιμασία για ειρήνη είναι η προπαρασκευή για πόλεμο»



Στις ερημικές πεδιάδες της Νεβάδα και την αεροπορική βάση Nellis με τις τεράστιες εγκαταστάσεις της, η Αμερικανική Αεροπορία διεξάγει την αποτελεσματικότερη, αλλά και απαιτητικότερη εκπαίδευση που μπορεί να δοθεί σε πιλότους και πληρώματα εδάφους σε ειρηνική περίοδο. Η προέλευση των Red Flag ανάγεται στα χρόνια της αμερικανικής εμπλοκής στη νοτιοανατολική Ασία όταν η USAF γνώρισε το χαμηλότερο σημείο των επιδόσεων των χειριστών της στον αεροπορικό αγώνα.
Σε μία τυπική Red Flag οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε δύο μεγάλες ομάδες,τις κυανές δυνάμεις και τις ερυθρές δυνάμεις. Οι πρώτες αναλαμβάνουν με μία σειρά αποστολών να προσβάλουν τις «εχθρικές» δυνάμεις και να καταστρέψουνστόχους στην εχθρική περιοχή. Οι δεύτερες με επίγεια και εναέρια μέσα έχουν ένα απλό και μοναδικό στόχο, να υπερασπίσουν τον εναέριο χώρο τους από τους επιδρομείς. Το σύνολο της εκπαίδευσης βασίζεται στην εκτεταμένη τεχνική υποδομή και τις εγκαταστάσειςτης βάσης, μέσα από τις οποίες είναι δυνατός ο έλεγχος αεροσκαφών και στόχων που συμμετέχουν στις ασκήσεις σε πραγματικό χρόνο. Η ίδια υποδομή επιτρέπει την ακριβή απενημέρωση (debriefing) και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων. Τα υπό εκπαίδευση πληρώματα των μαχητικών έχουν την ευκαιρία να πετάξουν εναντίον αεροσκαφών με ικανότητες και επιδόσεις εντελώς διαφορετικές, συμμετέχοντας σε συνδυασμένες αμυντικές και επιθετικές αεροπορικές επιχειρήσεις. Το «στοιχεία» κρούσης των ασκήσεων συντίθενται από αεροσκάφη δίωξης-βομβαρδισμού, συνοδείας, έγκαιρης προειδοποίησης, εναέριου ανεφοδιασμού κ.ά. Στη διάρκεια των ασκήσεων οι δύο αντίπαλες δυνάμεις έχουν την ευκαιρία να εκτελέσουν μια πληθώρα αποστολών όπως αεροπορική υπεροχή, απαγόρευση πεδίου μάχης, καταστολή αεράμυνας, αναγνώριση, τακτικές μεταφορές, εναέριο ανεφοδιασμό και έρευνα & διάσωση μάχης κ.ά.
Συνήθως οι «κυανές δυνάμεις» αποτελούνται από μονάδες της USAF(συμπεριλαμβανομένων και αυτών της Εφεδρείας και της Εθνοφρουράς) που πλαισιώνονται από μονάδες άλλων συμμαχικών αεροποριών. Ο πυρήνας των«ερυθρών δυνάμεων» είναι πάντοτε οι Μοίρες Aggressors συνεπικουρούμενες και από μονάδες της USAF, του Αμερικανικού Ναυτικού και του Σώματος των Πεζοναυτών.
Η Red Flag πραγματοποιείται τέσσερις φορές το χρόνο και διαρκεί έξι περίπου εβδομάδες χωρισμένη σε τρεις ίσες περιόδους των 15 ημερών. Κάθε μέρα εκτελούνται δύο αποστολές και εμπλέκονται 50-60 αεροπλάνα. Ενδεικτικά στη τελευταία άσκηση (Αύγουστος 2008)συμμετείχαν αεροσκάφη F-16, F-15E, Rafale, Su-30, αεροσκάφη καταστολής αεράμυνας (SEAD) EA-6B, αεροπλάνα ειδικών αποστολών EC-130, μεταγωγικά C-130 και C-17, αεροπλάνα εναέριου ανεφοδιασμού KC-135 και IL-76/78, καθώς και αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης E-3 ΑWΑCS.

(Πληροφορίες από "Πτήση & Διάστημα", τ. 131, Ιανουάριος 1996)